Fővárosi Informatika verseny 2019.
Kerületi informatika verseny 2019.
Pár gondolat a tagozatról
Napjainkban mindenütt alapkövetelménnyé vált a számítógépek használata, kezelésük elsajátítása. Emelt szintű informatika tananyag készség szintjén történő elsajátíttatása új lehetőségeket teremt a gyermekek számára.
Ma már két jól felszerelt informatika termünk van, amelyekben a tagozatos és nem tagozatos informatikaoktatás folyik. A tantermekben és szaktantermekben legalább egy, néhol több számítógép is található az órai munkákhoz szemléltetésre, oktatásra, differenciált feladatok elvégzésére.
Tanulóink kiváló eredményeket érnek el a kerületi, és a fővárosi a tanulmányi versenyeken. Többet közülük elért eredményeik alapján előfelvételin vesznek fel az informatika tagozatos középiskolákba. Elért eredményeink bizonyították az emelt szintű informatikaoktatás létjogosultságát iskolánkban.
Iskolánk eddigi Fővárosi Informatika Alkalmazói verseny eredményei:
Az informatika által kínált lehetőségek szinte minden területen fejlődést eredményeztek az iskolában.
Az alsó tagozatos informatika oktatás célja:
Az informatika kisgyermekkori képességfejlesztő alkalmazásának fontosságát egyre többen ismerik fel. Az informatika, mint az általános műveltség része, új, különálló műveltségblokkot kapott a Nemzeti Alaptantervben. A tanterv már a 6-10 éves korosztály számára is fontos informatikai követelményeket rögzít. A gyermekek a meglévő tantárgyakba „bújtatva” ismerkednek meg a számítógép elemi szintű kezelésével, a dokumentum készítés alapjaival.
A 6-10 éves gyermekek viszonya az informatikához egyértelműen pozitív. Az iskolai oktatás egyik célja az esélyegyenlőség megteremtése, ezért fontos, hogy azok a gyermekek is megismerkedjenek a számítógéppel és az informatikai alapismeretekkel, akiknek erre szociális helyzetükből adódóan otthonukban nincs erre lehetőségük.
A kisgyermekek informatikai oktatásában közvetlen céljaink:
Az informatika ezekből következően valódi interdiszciplináris tantárgy.
A mozgókép- és médiaismeret órákon az informatikai eszközök használata ma már követelmény. Egy-egy fényképet vagy videofilmet már számítógép segítségével tudunk retusálni, animálni, hanganyagok aláfestésével hangosfilmmé változtatni.
A tanórákon egyre több teremben van lehetőség projektor és interaktív tábla használatára, melyekkel szemléletesebbé és érthetőbbé tehetjük a hagyományos oktatási folyamatot. A szoftverek segítségével szinte észrevétlenül tudunk differenciált munkát szervezni.
Délután több idő adódik a termekben lévő számítógépek használatára. Akár tanulási időben, akár azon kívül (szabadidőben) kiváló lehetőséget nyújt bizonyos tananyagok megtanítására, elmélyítésére. A gyakorlást a gyerekek így nem „unalmas” tanulásnak veszik, hanem szinte játéknak. Számos „játékprogramot” alkalmazunk a szorzótábla, az összeadás, a kivonás valamint a helyesírás és az idegen nyelvek gyakorlására.
A szabad idő eltöltésére is kiváló lehetőséget nyújt – persze a levegőzés, mozgás mellett – a sok számítógépes játék. A gyermekek egymástól tanulják meg a különféle szoftverek és a számítógép kezelését.
A fejlesztő szoftverekkel, a játékos feladatokkal lehetőségünk nyílik a gyermekek kézügyességének és vizuális- illetve térszemléletének és térlátásának fejlesztésére. Az interaktív táblával, projektorral nagyméretű térbeli feladatok kivetítésére is lehetőség nyílik.
Az informatika órákon a gyermekek számítógépes grafikákat készítenek, rajzolóprogram segítségével, prezentációkat a PowerPoint programmal. Munkáikkal számos fővárosi versenyen szép helyezéseket értünk el. Folyosóinkat díszítik a győztesek pályamunkái, az Alapítványunk által kiírt rajzpályázatok nyertes munkái. s ezekre joggal nagyon büszkék mind tanulóink, mind tanáraink.
Az internetes oldalakon sok érdekességre, hasznos ötletre lelünk. Tanulóink önálló kutatással nézhetnek utána híres feltalálóknak, munkásságuknak. Az órákat megszínesítjük egy-egy a gyerekek által készített diavetítéssel is.
Tanárainknak mára elengedhetetlen a számítógép használata. A versenyfeladatok, az óravázlatok, a tanmenetek fellelhetők a világhálón, ez munkánkat is könnyíti.
Az informatika alkalmazása átalakítja az oktatási rendszert, s így az elmúlt 15-17 évben nagyon sok változás indult útjára. A Megyeri Úti Iskolában is ez a folyamat zajlik,, amióta 1994-ben megkezdődött az informatika oktatása.