Videótárunkban az előző évek előadásairól is találhat videó részleteket.
Ébredő tavasz, avagy közös drámajáték a Megyeriben
Beszámoló a DRÁMAJÁTÉK szakkör 2021/22. tanévi munkájáról
A DRÁMA MÓRSZERTANA nem elméleti ismeretek tanítását helyezi a középpontba, hanem a drámajáték eszköztárának és a különböző színházi nyelvek elemeinek megtapasztalását a tanulók saját tevékenységén keresztül. A drámás játéktevékenység célja az élményen keresztül történő megélés – megértés, valamint a kommunikáció, a kooperáció, a kreativitás, fejlesztése. A dráma a közös, cselekvő tevékenységek élménye révén segíti elő a tanulók alkotó- és kapcsolatteremtő készségének kibontakozását, testi-térbeli biztonságának javulását, idő- és ritmusérzékének fejlődését. Hozzájárul beszédük tisztaságához, szolgálja ön- és társismeretük gazdagodását, segít az oldottabb és könnyebb kapcsolatépítésben és az önkifejezésben. Pedagógiai értelemben a dráma „olyan játék, amely felépít egy képzeletbeli világot.” A módszer hozzásegít ahhoz, hogy egy-egy téma valódi élménnyé váljon a gyermekek számára, élethelyzetként, akcióként éljék meg azokat, hozzásegítve őket saját gondolataik, ötleteik kifejezéséhez és gyakorlati megvalósításához.
A „MEGYERIS HAGYOMÁNYOK” is ennek megfelelően épültek ki. Iskolánkban 23 éve kezdődött a SZÍNJÁTSZÓ SZAKKÖR munkája.Minden évben más-más színdarab került feldolgozásra, majd májusban az Ifjúsági Ház színpadán be is mutattuk az egész éves munka gyümölcsét. Sajnos az utolsó 3 tanévben, EZT A KIALAKULT GYAKORLATOT FELÜLÍRTA A COVID, A JÁRVÁNYHELYZET. Az előző tanévekben már 2x is elkezdtük aPOCAHONTAScímű darab felújítását és próbáit. Sajnos a próbák és az előadások elmaradtak, hiszen 2020. március 16-tól egészen tanév végéig TÁVOKTATÁSI formában fejeztük be az iskolai feladatokat, 2021-ben szintén online volt a tavaszi oktatás, ebben a tanévben pedig sokszor voltunk osztályonként karanténban, NEM MERTÜK VÁLLALNI ismét a próbákat, mert nagyon frusztráló volt az előző két év félbemaradt próbafolyamata.
Ezért ebben a tanévben nem indítottunk színjátszó szakkört, hanem DRÁMAJÁTÉK szakkört hirdettem meg heti rendszerességgel keddi napokra 14-15 óráig.
A szakkör nagyon népszerű lett, a kezdeti 23 fős tagság fokozatosan feltöltődött 30 főre: Másodikostól hetedikesekig, vegyes korosztályú gyerekek alkották a játszókat.A gyerekek a játék örömét megélve hozták be újabb és újabb osztálytársaikat is a vegyes összetételű kis közösségünkbe. A szituációs-és csapatépítő drámás szabályjátékokkal, a tanítási drámákkal így elsődleges célunk nem egy színdarab színre vitele, hanem a csapatszellem, az együttműködés, a kommunikációs készségek, a memória, a kreativitás fejlesztése, erősítése volt. No és persze élmény volt együtt játszani.
A Covid helyzet olykor most is nehézségeket jelentett a szakkör életében is – többször kerültünk karanténba, sokszor maszkot kellett viselni, többen meg is betegedtek – de tanév végéig, ha kisebb döccenőkkel is, de „élőben” működünk, kitartottunk.
Szakkörünk szerepe átalakult, mert a szereplés helyett a csapatépítés került előtérbe, de abban szerintem maximálisan elérte a célját. Jó kis közösség alakult ki, melynek tagjai másodikostól hetedikes korosztályig vegyesen fiúk és lányok is voltak. Élményként élték meg a közös tevékenységeket, kreatívan gondolkodva és aktívan alkotva teltek a szakkörös délutánok, 3-kor szinte senki nem akart hazamenni, tovább beszélgettünk, játszottunk.
ÖSSZEGZÉSKÉNT – bár ez volt már a 3. tanév, amikor a járványhelyzet miatt nem tudtunk MÁJUSI MÓKA előadást tartani, azért a DRÁMÁS hagyományokat meg tudtuk őrizni, és a tanév elején meghirdetett módosított célokat próbáltuk elérni:
„Szeretsz MÁSOKKAL EGYÜTT játszani? Szeretnéd jól érezni magad társaiddal közös
játékokban, rögtönzésekben, szituációs játékokban? Szereted átélni és elképzelni a valóságot és a
mesés történeteket? Jó a fantáziád, jók az ötleteid? Szeretnéd megtanulni a kommunikáció minden újszerű formáját? Szeretnél még kreatívabbá válni? Ha igen, jelentkezz DRÁMÁS SZAKKÖRÜNKBE!”
TERVEK A KÖVETKEZŐ TANÉVRE: a szakköri tagok, játszók kívánságainak megfelelően szeretném megőrizni ezt az aktív kis közösségek, és a jövő tanévben is elindítanám a DRÁMAJÁTÉK SZAKKÖRT.
Remélem, hogy a következő tanévben már lehetőségünk lesz előadni is egy közösen tanulandó színdarabot is, a drámajáték szakkörrel esetlegesen párhuzamosan újrakezdő színjátszó szakkörrel is.
„Az oktatás egyénre koncentrál, a dráma az egyediségére, minden emberi lény különleges egyéniségére.”(Peter Slade)
2022. június 3. Makráné Várjon Katalin – szakköri vezető
Drámajáték szakköri névsor - 2021- 22. tanév